Friday, April 3, 2009

persahabatan...

"Mengenali seseorang itu kadangkala membuat kita ketawa... Mengenali seseorang itu kadangkala juga membuat kita mengalirkan airmata... Sesungguhnya mengenali seseorang itu mampu memberi kita sejuta rasa.... marah, sedih, gembira, sayang dan rindu.... Tapi, sedarkah kita? Mengenali seseorang itu sebenarnya adalah satu ANUGERAH... Biarpun hadirnya seketika dan sekadar TEMAN SEMENTARA... Bersyukurlah dengan kehadirannya kerana barangkali, melaluinya kita mengerti apa itu erti PERSAHABATAN. .."

salam ukhwah, salam bicara...penanajmi menari lagi...

kata-kata di atas merupakan titipan dari seorang teman yang jauh di bumi anbiya'. ikhlas & tulus bunyinya..terselit jua kebenaran yang pasti membuatkan kita berfikir sejenak... PERSAHABATAN.. satu topik yang menarik saya kira..

segelintir anda mungkin amat bertuah..dikelilingi sahabat yang begitu ramai sedari kecil. tidak bagi saya sementelah saya menghabiskan banyak masa di rumah menjaga nenek yang lumpuh. tapi,alhamdulillah, Allah masih menyayangi saya dan mengurniakan saya nikmat yang besar.. saya masih diberikan peluang bersahabat untuk mewarnai dunia saya setelah saya meningkat dewasa memandangkan kebanyakan masa saya di habiskan di asrama..

sejak saya kenali erti 'sahabat' sehingga kini banyak yang telah saya rasai.. saya pernah ketawa, saya pernah gembira, saya pernah terluka, saya pernah menangis hiba.. pernah dibenci, dikhianati, pernah ditinggal pergi..tapi tidak pernah saya kesali satakat ini kerana saya percaya sekalipun mereka membenci, sekalipun dipinggir ke tepi, mereka-mereka yang hadir pernah meninggalkan memori-memori indah yang masih saya kenangi sehingga hari ini..

saya manusia biasa..mungkin ada tingkah saya yang menyinggung sehingga mereka memalingkan muka, pergi tanpa menoleh lagi. saya percaya mereka pergi kerana kekurangan saya sendiri tapi kehilangan mereka tetap saya ratapi.. setiap mereka membawa 'magic' dalam kehidupan saya..mereka mengajar saya erti setia, erti gembira dan erti syukur terutamanya..

seseorang pernah memberitahu saya ketika saya sedang berduka & terluka..katanya,"tak perlu ditangisi pada yang tak sudi. bukan seorang yang boleh di buat teman..lupakan.. patah tumbuh, hilang berganti..."

SEIKHLASNYA... saya tak pernah yakin pada kata-kata tersebut..mungkin benar, yang patah akan tumbuh..yang hilang akan berganti.. tapi akan samakah yang tumbuh dgn yang patah? akan samakah yang di ganti dengan yang hilang? sejujurnya jawapan saya TIDAK..

lumrah dan adat dunia, setiap orang mempunyai pelbagai ragam dan kerenah..saya melihat setiap sahabat saya dengan pandangan yang berbeza kerana saya percaya setiap mereka mempunyai kelebihan dan kekurangan yang berbeza seperti mana diri saya sendiri..jadi, saya mungkin boleh mencari teman yang baru, tapi akan samakah tingkahnya, bicaranya, senyumnya, memorinya? pastinya tidak...justeru saya tidak meletakkan 'syarat' buat sesiapa yang ingin berada di dalam "list sahabat" saya..

untuk sahabat-sahabat kesayangan saya diluar sana....

Lumrah persahabatan, terhiris terguris menguji perasaan, Hanyalah 1 ujian, Bkn 1 halangn utk trus b'kasih sayang, Hadapi dgn iman, Suburkan dgn bermaaf-maafan, Sematkan doa mndoakan.. Berjanjilah teman, Ukhuwah kita yang terbina, Kerana cinta pada-Nya, tidak kan terhalang oleh tembok minda manusia, tidak akan hilang dek api yang menjulang, tak kan sirna dek kabus yg kelam, Ku harapkan mekar di hati, agar persahabatan suci ini, akan terus mantap,menjadi syafaat terukir indah di pintu JaNNAH..

andai pagi mengharap mentari siang berlabuh dihujung senja,malam pula menyambut tamu bulan purnama,kesetiaannya bergantian bersama,tanpa jemu mengikut masa...begitu jua pgharapanku pada perhubungan yang terbina antara kita,xlayu dimamah waktu,abadi bpanjangan selamanya,dgn kasih mewangi dijiwa...andai pernah daku mencalar luka,merisik kecewa,kalam kemaafan kupinta...

SALAM SAHABAT SELAMANYA....TERIMA KASIH UNTUK SEGALANYA....

najmi_qalbi (3 April- 2 a.m.)




3 comments:

princeJb said...

huahua..saje nyakat die..keskes..

princeJb said...

erm letak la pic awk kt cni..huhu

najmi_qalbi said...

haha..xleh.tp sy dh dpt tgk gmbo awk