Saturday, August 29, 2009

sekeping roti, sebungkus teh ais..



SEKEPING ROTI, SEBUNGKUS TEH AIS....

dengan lafaz bismillah, Muhammad rasulullah...syukur lillah..ramadhan dtg lagi..
bulan seribu rahmah penuh mawaddah..
semoga ramadhan kali ini memberi lebih manfaat kepada kita, memberi ruang kepada kita untuk lebih bermuhasabah..


salam kasih serumpun budi, penanajmi mencoret lagi...

first of all, selamat menjalani ibadah puasa di bulan yang mulia, penuh barakah ini.. semoga tahun ini lebih bermanfaat dari tahun-tahun sebelumnya..bersama-sama kita tingkatkan amal,insyaALLAH...amin..


sekeping roti, sebungkus teh ais...

waktu itu saya mengikuti kelas Quranic language for laws.kelas sy terdiri dari 10 orang. 8 daripadanya merupakan pelajar-pelajar dari maldives. hanya saya dan seorang pelajar lelaki merupakan warga tempatan. jadual saya memang agak padat. kelas saya bermula seawal 8 pg dan berakhir pukul 6.30 ptg. jadi, selalunya saya tidak berkesempatan utk brunch or lunch.

1 hari, saya membeli 2 keping roti & sebungkus teh ais.leh sebab kelas akan bermula lewat sedikit hari itu, jadi sy membawa makanan tersebut ke dalam kelas. waktu itu, ada seoramg pelajar lelaki yang telah berada di dlm kelas (cukup sekadar sy namakan dia In). sebagai org melayu yang telah didik supaya kaya adab & adat (xlah kaya sgt sbnrnya. sekadar berbahasa-bahasi :p), sy memulakan perbualan dgn In..

'In, jemput makan.. maafla, sy mkn dlm kelas. tadi xsempat. In dh mkn ke?'

In tersenyum.. 'kenapa tanya? nak belanje ke?'

'xdela. kalau xmkn lg, sy beli roti ni 2. blh la share.'

waktu itu sy lihat, In tunduk.. jadi sy fikir mungkin dia x biasa.. maklum saja dia dari sekolah agama, berbanding sy yg berlatar belakang pendidikan biasa, mungkin dia tidak selesa. tiba2, In bertanya..

'awk xkisah ke?'

sy katakan padanya, 'sy xkisah pun. bukan share 1 roti. sy bg awk 1, sy 1.jadi rasanya xsalah kan?kalau awk xselesa xpe. sy cuma segan nak makan sorang2 depan awk..'

'erm..blh la kalau mcm 2..'

saya hulurkan sekeping roti pada In, dia mengucapkan terima kasih dan berlalu ke tempatnya.

sedang saya termenung, tiba-tiba In datang di hadapan saya. saya lihat mukanya dengan dahi berkerut..(pelik sebenarnya..)

In: 'erm..awk tak nak minum ke teh 2? In tgk awk x usik pun dari td..'

'owh.. kenapa?'

In tertunduk, kali ini agak lama..

'kalau awak xkisah, boleh In minum air tu?'

saya agak tersentak.. dalam hati saya waktu itu tertanya-tanya jugak... xkan In nk share teh sebungkus dengan saya.. straw ada 1 je. (logically speaking, mana ada org yg ambil straw 2 klu dh tau nk minum sorang,kn?). saya tenung wajah In, dia masih tunduk.. Nasib baik waktu 2 saya teringat saya ada membawa air masak, jadi saya berikan saja teh itu pada In.

'betul ke awk nak bagi In ni?'

'betul la. xkan sy nak tipu In pulak..'

'tapi... awk xminum lagi.. In nak sikit je. kalau awk nak In boleh lari gi cafe jap, ambil straw lain..'

'xpe2..sy bg semua. sy ada air masak. tiba2 xterasa nak minum air teh. 2 yang x minum dari
td.." (tipu sunat! xpekan??)

'are u sure??'

'absolutely. In ambil la.. xpe.'

'awk, terima kasih ye??'

saya sekadar mengangguk dan senyum padanya..

sewaktu kelas berlangsung, tiba2 ustazah bertanya pada kami berapa perbelanjaan kami sehari.
sementelah student2 dari maldives agak mewah, bagi mereka berbelanja RM20-50 sehari adalah perkara biasa. saya? RM5-15, bergantung pada keperluan fotokopi. ustazah bertanya pada In. tapi dia hanya membisu.. setelah 2x ustazah mengulang pertanyaan yang sama, baru In menjawab dengan suara yang sangat perlahan..

'RM2..'

kelas seperti dilanggar garuda..sepi.. salah dengar ke?

ustazah: 'berapa In?'

'RM 2 ustazah.. ustazah xsalah dengar..'. kemudian dia menunduk.

ustazah: ' apa yang awak makan?'

saya lihat mata In bergenang.. ' apa yang ada. biasa makan kuih. kadang2 nasi dengan telur rebus..'

saya terkedu..persoalan saya terjawab! In lapar. saya tidak dapat memberi tumpuan sepanjang kelas berlangsung. 1 soalan yg berlegar di fikiran saya..susah sangatkah In?

sebaik kelas berakhir, In memanggil saya.

'In mintak maaf sebab tadi.. In malu nak mintak tapi In betul2 lapar. semalam In xmakan. In just boleh cakap thanx byk2..'

kami berbual dan dia bercerita tentang hidup dia.. sepanjang dia bercerita, saya berusaha menahan tangis, bimbang jika dia akan lebih bersedih...

banyak pengajaran yang saya dapat dari In hari itu.

jika kita fikir kita susah, susah lagi orang lain.. jka kita fikir kita bersedih, kita tidak tahu apa yang ada dalam hati manusia. mungkin dia lebih sedih dari kita tapi dia bijak menyembunyikan perasaan dan penderitaannya.. dan paling penting, rezeki yang kita ada, tidak salah jika dikongsi dengan orang lain. sekalipun sekeping roti, sebiji gula-gula, mudah-mudahan dapat mengenyangkan perut yang lapar, menggembirakan hati yang walang.. hari ini kita membantu orang, esok lusa mingkin kita pula yang memerlukan bantuan. rezeki kita tidak akan berkurang hanya kerana kita berkongsi dengan orang lain

seringkali terbayang di mata saya wajah In yang gembira ketika saya hulurkan gula-gula atau apa sahaja yang saya ada saat saya bertembung atau berselisih dengannya..cuma satu yang saya kesali, saya sudah tidak dapat betemu In kerana dia terpaksa berhenti dari menyambung pengajian untuk memberi laluan pada adik2 yang masih kecil.

ramadhan yang lalu, In ada menghubungi saya, mengajak saya bertemu. sementelah dia telah bekerja, dia ingin membelanja saya tapi pelawaannya saya tolak kerana ada tuntutan lain yang perlu saya penuhi. saya tahu dia agak kesal. apa yang lebih saya kesali, saya dan In terputus hubungan. (akibat fon saya yang rosak!). saya berdoa supaya 1 hari nanti saya dan In dapat berhubung semula..

utk In..dimana pun In berada, saya doakan perjalanan hidup In dipermudahkan dan smoga In akan berjaya menyambung pelajaran In. terima kasih untuk persahabatan ini...selamat menyambut ramadhan..

P/s: doakan In...



6 comments:

an raihan said...

nice story...it's really touched my heart...huhu...

najmi_qalbi said...

thanx awk..semoga bermanfaat..insyaAllah..

mashimaro comel said...

kalo aku rasa aku sakit.. aku percaya yang tempat lain lagi sakit dari aku. pasal tu aku sekarang buat akal mengom2 je. kalo nak lepas perasaan... lebih sopan di blog. orang tak kenal aku.. aku tak kenal orang.. hahaha...

anyway... ayu... ko mmg baek. sayang ko. muahs!

Pakcik udin9968 said...

informasi yang berguna untuk semua.

princeJb said...

salam najmi..terkadang penderitaan kite tiada ape2 nye jika dibandingkan dgn org yg lbh derita..segala harta ape pn yg kita miliki di dunia ini hanyalah pinjaman semate..oleh itu wajib lah kire nye kite memulangkanny kembali pada yg berhak..yg perlu ade pd kite untuk kite kembali nanti hanyalah ibadah yg ikhlas..kerana Dia pn tidak memandang ibadah kite..tetapi hati kita..yakni hati yg ikhlas menjalani segala ibadah..salam ramadhan yg penuh keberkatan..amin..wslm.

princeJb said...
This comment has been removed by a blog administrator.